Re: [FORENING] Nørdforening?

Steen Jensen <sslug@sslug> writes:

> Svar lige lidt ærligt:
>
> hvor mange i din alder har sat sig ind i Linux?
> har du tænkt over, hvorfor der er så få?

Og prøv så at sammenligne med hvor mange der har sat sig ind i
windows - det vil sige rent faktisk ved noget om windows og ikke bare
kan trykke 'I accept'.

Har I tænkt på hvorfor det er så få?

Computere og styresystemer er et lavinteresseområde for langt den
største del af befolkningen - folk skal bare have noget der virker og
så er det lige meget hvilken nuance af blå eller grøn baggrundsfarven
har. Og uanset hvilket system den almindelige dansker kommer til at
køre, så vil de melde sig ind i en forening som sslug med lige så
lille sandsynlighed som at de melder sig ind i en brugergruppe for
deres bilmærke.

Skal man bare skrive breve, surfe lidt porn og udfylde selvangivelsen
en gang om året så er det ikke nødvendigt at interessere sig for
computere. Jeg tror det er små ting der adskiller Windows, MacOS og en
velvalgt linuxdistribution på det punkt.

Hovedsagen er at der er tale om et lavinteresseområde hvor folk ikke
gider at foretage noget grundigt valg. De interessere sig ikke for
deres styresystem før de har købt computer og de gør det heller ikke
efter de har købt computer.

Hvilken interesse har vi i at disse folk kører Linux?

Jo helt konkret hvis det er folk vi skal hjælpe dagligt såsom kærster,
forældre og venner. Så vil det være rart at de bruger et system som vi
kender og eventuelt kan fjernadministreres. Men derudover?

Der er alle de gamle argumenter: Hvis der er flere der kører linux så
vil det offentlige ikke låse sig fast til Microsoft, Hvis der er flere
der kører Linux kan Microsoft ikke misbruge deres dominans, og så
videre. Argumenterne udtrykkes ofte som at hvis der var flere
linuxbrugere, så ville et givet problem ikke eksistere. Men det er
efter min mening at vende argumenterne forkert. Sålænge der er det
givne problem, så er Linux ikke et godt valg for lavinteressebrugerne.

Når det givne problem ikke er der, så kan Linux være en mulighed for
lavinteressebrugerne. Men uden disse problemer, hvad er så argumentet
for at vi absolut skal have fat i lavinteressebrugerne?

Jeg vil hjertens gerne høre argumenter for hvorfor jeg og
lavinteressebrugerne skulle have en fælles interesse for at de skifter
til Linux. Og helst argumenter der ikke handler om at Linuxsamfundet
har et problem der kun kan løses ved at masserne kommer til at bruge
Linux, for så kan jeg ikke se at det er i lavinteressebrugernes
intresse at løse problemet.

Jeg kan godt tænke langsigtet, men forvent ikke at
lavinteressebrugerne gør det.

Blandt mine højinteresseområder er styresystemer, øl og
samfundsforhold. Derfor er jeg medlem af SSLUG, Danske Ølentusiaster
og et politisk parti.

Blandt mine lavinteresseområder er transport, single-mad, TV/Musik/Film og
for eksempel nyhedsmedier. Jeg er derfor ikke medlem af nogle klubber og
foreninger der har dette som hovedområde omend jeg både er forbruger
af transportmidler, single-mad, underholdning og nyheder.

--
 Peter Makholm     |     Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
 sslug@sslug |