Re: [FORENING] Nørdforening?

Anders Ossowicki skrev:
Steen Jensen wrote:

Anders Ossowicki skrev:
Steen Jensen wrote:

Frank Damgaard skrev:
On Sat, Mar 25, 2006 at 06:46:16PM +0100, Steen Jensen wrote:
f.eks.  http://gaim.sourceforge.net/faq.php#q15
så hvorfor kan man ikke anvende de nævnte chat-networks med linux ?
Simpelthen fordi de unge ikke kender det, du nævner, og de orker altså
ikke sidde og læse den side, du henviser til. Den er jo på engelsk.
Og de kan hjælpe hinanden med at få det til at fungere.
Outlok Express kan alle de smarte ting med smileys, farvet baggrund i
mail, lyd og farver - og alt er på dansk!
Også engelsksprogede studerende i Danmark foretrækker MSN, Yahoo mm
simpelthen fordi det er den, alle de andre har. Hendes mor er så
nødsaget til også at have MSN, og hun har måttet oprette en konto hos
Hotmail, selv om hun har en hos Yahoo.
Hvad er din definition på ung? Jeg er 17 år, bjuhn/bjørn, der også følger
de her lister er 18... vi har begge "orket" at læse den smule der er
nødvendigt, og bruger begge programmet kopete med stor succes til alt det
her IM-gejl... og de andre mennesker i min omgangskreds (de går også
under definitionen "unge") har altså heller ikke svært ved at bruge
kopete... Og tro mig... jeg kender meget få unge i dag, der ikke gider
læse engelsk, vi gør stort set ikke andet. De fleste i min klasse bruger
Windows XP på engelsk, fordi de ikke gider de "lamme, danske
oversættelser"... HVad alt det her fancy lyd/farver/etc i mails angår,
fungerer thunderbird f.eks. meget lig outlook express, og den er øvrigt
med i de fleste standarddistributioner.
Det er noget sludder, at man skal oprette en hotmail-konto for at bruge
MSN messenger... de to accounts jeg bruger til messenger har ikke set
skyggen af hotmail... den ene er en gmail, den anden en vmn.dk. Du kan
binde en hvilken som helst e-mail adresse op til en MSN Messenger
(Passport) konto. Det kræver bare at du svarer på den mail, MSN sender
til dig.

Det vi kan gøre er at hjælpe dem der ønsker at bruge Linux
og gøre opmærksom på når nogen fjerner friheden,
f.eks. med dårlige hjemmesider, lukkede standarder, lovgivning og
patenter.

Det er jo lige præcis det, jeg har gjort gennem adskillige år nu, men
nogle gange er det en kamp bare at få Firefox, Thunderbird og OpenOffice
til at fungere på Windows, og support er da ganske vanskelig at finde
som almindelig bruger. Så der er vel ikke noget at sige til, at det af
og til kniber for nybegyndere at få Linux til at fungere. Det kniber af
og til for selv øvede.
Ja, ligesom det kniber for nybegyndere af Windows at få det til at
virke... meget af det er en vanesag, og kommer med brugen af systemerne.
I øvrigt giver en søgning på google efter windows firefox site:.dk ca.
700.000 resultater... dansk hjælp er altså ikke så svær at finde

Forudsætningen for at give folk et frit valg er, at man  er bare rimelig
klar over, hvad folk vil have, og at man ikke kalder spil, chat mm for
pjat. Det er en del af mange ganske almindelige menneskers hverdag.
Fint, men alt dette "pjat/dybt alvorligt software" findes langt hen ad
vejen også til linux.

Svar lige lidt ærligt:

hvor mange i din alder har sat sig ind i Linux?
har du tænkt over, hvorfor der er så få?

I min omgangskreds kan jeg tælle 9 (2 af dem er dog til *BSD... dem om det). Derudover er der nogle stykker, der ikke er i min alder.

Ja... jeg har tænkt over hvorfor der er så få... men jeg har endnu ikke
været ude for at nogle af dem, der rent faktisk _har prøvet_ linux er
kommet tilbage og har sagt at det er for svært. Men ofte har jeg været ude
for den fordom, _inden_ de egentlig selv har prøvet. Jeg har for det meste
sat mig ned med dem en eftermiddag, og slæbt dem igennem en
ubuntu/fedora/whatever-installation og svaret på spørgsmål undervejs. Jeg
har ikke hjulpet dem med at sætte mail og IM op, det har de selv klaret
(efter at jeg har nævnt programmerne for dem). For de fleste, har det, at
de efter installationen umiddelbart kunne gå i gang med mail/surf/office/IM
været den største overraskelse... "jamen... følger der et word-program
MED?". Når det bare virker, bruger de fleste så tiden på at lege lidt rundt
med systemet, prøve nogle af de forskellige programmer af og finde sig til
rette. Så dukker der som regel nogle nye spørgsmål op efterhånden, og på et
eller andet tidspunkt kan det godt være at spørgsmålene når en grad, hvor
jeg ikke selv kan være med. Så er det man henviser til sslugs irc-kanal
eller lignende... Og da xchat følger med de fleste distributioner som
standard, er det intet problem for dem at følge sslugs irc-vejledning.

Så summa-summarum: ja, jeg har tænkt over hvorfor der er så få. Og jeg mener
at det skyldes to ting: uvidenhed og fordomme. Begge er ting der
forholdsvis nemt kan gøres til skamme.

Tja, det er jo nemt fyret af, men kendsgerningerne viser jo, det netop er her problemerne ligger. Udryd uvidenhed og fordomme.

I øvrigt er den primære årsag, til at jeg ikke advokerer linux mere end jeg gør, at jeg til dels deler det synspunkt, at linux _ikke_ er for alle... men det er for flere end dem der bruger det nu, det er "bare" et spørgsmål om at skabe en holdningsændring.

Jeg vil så konkludere, at du henregner dig selv til nørderne.

Med venlig hilsen

Steen