Re: [FORENING] Nørdforening?

Steen Jensen wrote:

> Svar lige lidt ærligt:
>
> hvor mange i din alder har sat sig ind i Linux?
> har du tænkt over, hvorfor der er så få?

I min omgangskreds kan jeg tælle 9 (2 af dem er dog til *BSD... dem om det).
Derudover er der nogle stykker, der ikke er i min alder.

Ja... jeg har tænkt over hvorfor der er så få... men jeg har endnu ikke
været ude for at nogle af dem, der rent faktisk _har prøvet_ linux er
kommet tilbage og har sagt at det er for svært. Men ofte har jeg været ude
for den fordom, _inden_ de egentlig selv har prøvet. Jeg har for det meste
sat mig ned med dem en eftermiddag, og slæbt dem igennem en
ubuntu/fedora/whatever-installation og svaret på spørgsmål undervejs. Jeg
har ikke hjulpet dem med at sætte mail og IM op, det har de selv klaret
(efter at jeg har nævnt programmerne for dem). For de fleste, har det, at
de efter installationen umiddelbart kunne gå i gang med mail/surf/office/IM
været den største overraskelse... "jamen... følger der et word-program
MED?". Når det bare virker, bruger de fleste så tiden på at lege lidt rundt
med systemet, prøve nogle af de forskellige programmer af og finde sig til
rette. Så dukker der som regel nogle nye spørgsmål op efterhånden, og på et
eller andet tidspunkt kan det godt være at spørgsmålene når en grad, hvor
jeg ikke selv kan være med. Så er det man henviser til sslugs irc-kanal
eller lignende... Og da xchat følger med de fleste distributioner som
standard, er det intet problem for dem at følge sslugs irc-vejledning.

Så summa-summarum: ja, jeg har tænkt over hvorfor der er så få. Og jeg mener
at det skyldes to ting: uvidenhed og fordomme. Begge er ting der
forholdsvis nemt kan gøres til skamme.

I øvrigt er den primære årsag, til at jeg ikke advokerer linux mere end jeg
gør, at jeg til dels deler det synspunkt, at linux _ikke_ er for alle...
men det er for flere end dem der bruger det nu, det er "bare" et spørgsmål
om at skabe en holdningsændring.

--
//anders