Re: [FORENING] Nørdforeni ng?

On Sat, Mar 25, 2006 at 11:32:29PM +0100, Steen Jensen wrote:

> Simpelthen fordi de unge ikke kender det, du nævner, og de orker altså
> ikke sidde og læse den side, du henviser til. Den er jo på engelsk.

Nu er du bøvlet.
Jeg søgte lige hurtig med google og det meste at det man finder
er jo på "ikke-dansk".
Nu satte jeg så "på dansk" på og fandt f.eks. følgende
på første side i google:

http://da.wikipedia.org/wiki/Gaim
http://www.nordicos.org/programs/all/gaim/?lang=da
http://www.nettips.dk/default.asp/KatId=97/SubId=97/id=2458/text=Gaim+Messenger
http://www.pcworld.dk/download/37/1222
http://www.pcworld.dk/download/37/872

Så øjensynlig har et dansk computerblad øjensynlig gjort sit
for at udbrede kendskavet til et opensource-program (gaim),
godt nok windows versionen, men den findes også til dansk.

Og tænk, i Ubuntu er den også i listen over internetprogrammer i
menuen.

> Også engelsksprogede studerende i Danmark foretrækker MSN, Yahoo mm
> simpelthen fordi det er den, alle de andre har. Hendes mor er så
> nødsaget til også at have MSN, og hun har måttet oprette en konto hos
> Hotmail, selv om hun har en hos Yahoo.

Gaim kan bruges til alle dem, den tillader at man har konto
mange steder og kan vise det samlet så man ikke skal have mange
popup-programmer kørende som MSN-chat/messenger osv.
(og Gaim findes til windows og linux)

> Det er jo lige præcis det, jeg har gjort gennem adskillige år nu, men
> nogle gange er det en kamp bare at få Firefox, Thunderbird og OpenOffice
> til at fungere på Windows, og support er da ganske vanskelig at finde
> som almindelig bruger. Så der er vel ikke noget at sige til, at det af
> og til kniber for nybegyndere at få Linux til at fungere. Det kniber af
> og til for selv øvede.

Support  til windows og windows programmer er da også ganske svært
at finde, ofte endnu sværere end til linux. Og også her
er de gode svar/ting på internet oftest på engelsk.

> Forudsætningen for at give folk et frit valg er, at man  er bare rimelig
> klar over, hvad folk vil have, og at man ikke kalder spil, chat mm for
> pjat. Det er en del af mange ganske almindelige menneskers hverdag.

Derfor kan man jo spørge på sslug-novice, der plejer at være
nogen der ved noget om det man har brug for hvis det findes
til linux.

--
mvh Frank Damgaard  |