Re: [FORENING] Nørdforening?

Kristian Nørgaard wrote:

> Du kan da ikke bare forvente, at de skal skifte bank!!!

Når banken bruger active-X bør de gøre det af hensyn til deres penge!

> For at skifte til linux kræves derfor næsten altid et vist omfang af
> ideologisk engagement.
Eller også skal en bruger bare opleve det faktum at windows fungerer ad
pommern til, tilstrækkeligt mange gange. En fra min klasse (går i 2.g)
købte en bærbar med præinstalleret Windows XP... lyd og trådløst netkort
virkede ikke. Så blev han for træt af windows.

> En typisk windows bruger vil opleve, at han/hun for at bruge linux skal
> 1) Skal skifte bank eller anvende netbank med nedsat funktionalitet
Bruger Danske Bank, virker fint

> 2) Ikke kan få alle web sider til at fungere eller se ordentligt ud.
Det er nu kun sjældent, men ja, det kan være et irritationsmoment

> 3) Ikke kan udveksle filer med venner, som de er vant til: f.eks.
> windows media filer.
Det fungerer da fint!? Jeg kan da sagtens hente/læse opgavebeskrivelser og
afleverer opgaverne i forbindelse med min skole. Det kører primært i doc og
pdf-format.
Wma/wmv er der heller ingen problemer i.

> 4) Ikke kan samarbejde om MS office dokumenter ( Nej, open office er
> ikke godt nok endnu )
Læs mit svar til 3) Vi bruger både mystiske excel-ting og andet mærkeligt
gejl uden problemer.

> 5) Ikke kan få den PC hjælp af venner og familie, som de er vant til,
> f.eks. hvordan ændrer jeg indstillinger i mit mail program, hvordan
> åbner jeg den slags filer etc. ( Og man kan da ikke seriøst forvente at
> folk pludselig skal finde hjælp via IRC kanaler istedet for at spørge
> fætter Lars, når han kommer forbi ).
Lad fætter lars lære at bruge linux: problem løst! Men det vil naturligvis
sprede sig som ringe i vandet: når en har lært det, kan han/hun lære det
fra sig til sin omgangskreds, som så kan...

> 6) Ikke kan anvende de samme chat netværk som andre: yahoo messenger,
> MSN og hvad de ellers hedder ( Man kan delvist anvende dem under linux,
> men ikke fuldt ud!)
Gaim/Kopete/aMSN... bruger selv Kopete til såvel MSN, Yahoo, AIM, ICQ, etc.
De få "features" der f.eks. ikke er tilgængelige for MSN protokollen, er
ting som den der underlige "ryste-dit-vindue"-feature, og andre sære
forstyrrelser.

> 7) Ikke kan spille de sammme spil som andre taler om.
Det ved jeg nu ikke... spiller stadigvæk Civ3 ganske fint i Linux. Guild
Wars fungerer også, omend på lidt lavere indstillinger end i Windows. Tag
et kig på Cedega, de gør et enormt stykke arbejde.

> 8) Ikke kan anvende de samme programmer som andre anbefaler ( Hey, har
> du prøvet google earth, det er helt vildt sejt... )
Google Earth fails... går det helt galt, kan en del programmer bringes til
at køre under wine.

> 9) Ikke kan anvende de programmer som de via arbejde/uddannelse er
> tvunget til at bruge.
Tjah... ganske vidst er der visse features, der ikke er tilgængelige for
firefox/konqueror/lign når vi bruger vores kommunikationssystemer, men det
er for det meste irriterende pop-ups og andet. Hvad programmer til
undervisningen angår, er det eneste, jeg pure har nægtet at bruge Visual
Studio .Net. Ellers er der udmærkede alternativer til alle de programmer vi
har brugt i undervisningen. Alternativer, der i visse tilfælde har fået
vores lærer til at bruge dem i stedet.

> 10) Ikke kan købe hardware blot udfra en pris/funktionalitets vurdering.
Jeg har endnu ikke mødt det hardware, der ikke har spillet på linux. Og med
et forholdsvis eksotisk grafikkort (der i øvrigt altid har virket
out-of-the-box med samtlige live-cd'er og installationer), en "noname"
trådløs mus, og et "noname" tv-kort, har jeg prøvet lidt af hvert. Det
samme gælder i øvrigt min bærbare... trådløst netkort, infrarød
forbindelse, pcmcia, hotkeys og de andre nymodens ting og sager har spillet
uden problemer. Selv acpi på den har virker upåklageligt.

> Og JA, der er mange gode indvendinger såsom:
> a) Så vælg en anden og mere sikker bank
Fortæl dem om problemet... en bank er en forretning som så mange andre, og
er interesserede i den størst mulige kundebase

> b) Så lad dog være med at benytte MS office formater
Ja, men når det nu skal være, så kan det bruges.
> c) Det er da ikke linux skyld, at websider ikke fungerer
> d) Windows Media Format er noget lort - OGG, mp3, mpeg er meget bedre...
Ja... men det lærer man ikke ved at acceptere det.

> Det ændrer bare ikke på OPLEVELSEN: Det er svært at skifte til linux!
Ja... rundt regnet lige så svært som det ville være at skifte den anden
vej...

> De typer brugere som vil kunne skifte til Linux er efter min mening:
>
> 1) Computer Nørder, der synes det er dejligt og sjovt med mere frihed!
> 2) Stærkt ideologiske brugere, der er villige til at tage turen op af
> bakke, og bruge den ekstra tid der skal til for at klare sig gennem
> ovennævnte 10 forhindringer.
> 3) Hr og Fru Hansen, der helst ikke har for meget erfaring med windows,
> kun skal bruge mail, web browser og et tekstbehandlingsprogram OG SOM
> HAR EN ERFAREN LINUX BRUGER TIL PERSONLIGT AT HJÆLPE SIG.
4) Dem der ikke gider bruge mange timer efter installation af systemet på at
finde/installere/vedligeholde 3. partssoftware fordi windows i sig selv er
komplet værdiløst.

Du har i sandhed ikke megen tiltro til den menneskelige race, hhv. hr. og
fru jensen/hansen/larsen/oagadougou... de fleste forstår altså godt hvad
man siger til dem, og hvis man nu sætter sig ned og forklarer i "jævne"
vendinger hvorfor wma er skidt (glem det ideologiske, hold på kvalitet og
lignende) så forstår de det altså godt. Det kan godt være at det ikke er
nemt at lære 89-årige Sørine Jensen at linux er godt, men 20-30-40-årige
Peter kan sagtens indse det.

--
//anders