Re: [FORENING] Nørdforening?

On 2006-03-25, Kristian Nørgaard <sslug@sslug> wrote:
> Det er jo lige præcis den slags, der afholder windows brugerne fra at
> gide skifte.

Jeg skiftede for ca to år siden. Gad vide hvor mange af dem jeg er løbet
ind i ...

> En typisk windows bruger vil opleve, at han/hun for at bruge linux skal
> 1) Skal skifte bank eller anvende netbank med nedsat funktionalitet

Bruger jyske bank. har ikke været nogen problemer

> 2) Ikke kan få alle web sider til at fungere eller se ordentligt ud.

Det har jeg så godt som aldrig været ude for.

> 3) Ikke kan udveksle filer med venner, som de er vant til: f.eks.
> windows media filer.

Jeg hører da fint wma-filer (Så længe at der ikke er puttet digital
restriction management på dem  -  men så vil jeg ikke en gang gøre
forsøget)

> 4) Ikke kan samarbejde om MS office dokumenter ( Nej, open office er
> ikke godt nok endnu )

Jeg oplever kun meget meget sjældent problemer her. Og jeg
dokumentudveksler da dagligt.

> 5) Ikke kan få den PC hjælp af venner og familie, som de er vant til,
> f.eks. hvordan ændrer jeg indstillinger i mit mail program, hvordan
> åbner jeg den slags filer etc. ( Og man kan da ikke seriøst forvente at
> folk pludselig skal finde hjælp via IRC kanaler istedet for at spørge
> fætter Lars, når han kommer forbi ).

Det er jo en hønen-og-ægget-ting.

> 6) Ikke kan anvende de samme chat netværk som andre: yahoo messenger,
> MSN og hvad de ellers hedder ( Man kan delvist anvende dem under linux,
> men ikke fuldt ud!)

Jeg bruger ikke det pjat, men jeg kender mange der bruger msn under
linux - men de har ingen problemer så vidt jeg har hørt.

> 7) Ikke kan spille de sammme spil som andre taler om.

Spiller kun tetris.
Og en sjælden gang colonization. Den kører fint under dosbox.

> 8) Ikke kan anvende de samme programmer som andre anbefaler ( Hey, har
> du prøvet google earth, det er helt vildt sejt... )

Google earth er så ikke helt vildt sejt.
Men OpenOffice kører fint flere steder
Bash - som er helt vildt sejt kører under flere OS'er
Programmet fra danmarks statestiks 10- og 50-års oversigt spiller fint
under wine

> 9) Ikke kan anvende de programmer som de via arbejde/uddannelse er
> tvunget til at bruge.

Jeg har endnu ikke oplevet at være tvunget til specifikke ting via min
uddannelse.
De foreslår noget - og så kan man selv bestemme om man bruger dem eller
ej.
Det er dog de færreste der tager programmerne hjem, da det ofte er
10'000 kroners programmer for en licens.

> 10) Ikke kan købe hardware blot udfra en pris/funktionalitets vurdering.

Så har jeg bare været heldig.

> 1) Computer Nørder, der synes det er dejligt og sjovt med mere frihed!
> 2) Stærkt ideologiske brugere, der er villige til at tage turen op af
> bakke, og bruge den ekstra tid der skal til for at klare sig gennem
> ovennævnte 10 forhindringer.
> 3) Hr og Fru Hansen, der helst ikke har for meget erfaring med windows,
> kun skal bruge mail, web browser og et tekstbehandlingsprogram OG SOM
> HAR EN ERFAREN LINUX BRUGER TIL PERSONLIGT AT HJÆLPE SIG.

4) Folk der bare vil have en workstation til tekstbehandling og mail og
internet og som bare vil have noget der virker ud af æsken uden at de
skal rode med at installere kontorprogram. Uden at de skal rode med at
installere antivirus. Uden at de skal rode med antispywareprogrammer.
Uden at de skal rode med dumme firewallprogrammer. Uden ...

/Sune