Re: [FORENING] Nørdforening?

Martin Schlander skrev:
Steen Jensen wrote:
Sikke dog en omgang sludder. Hvem tror du køber alle computertilbuddene
i supermarkederne?

Jeg går ud fra du dermed mener komplette systemer. Det jeg tænkte på var
udskiftning af enkeltkomponenter. At udskifte et helt system er vel ikke
mere besværligt med Linux end med Windows.
Jo, når de ikke engang ved, hvordan de sletter Windows!

Jeg vil desuden fastholde at størstedelen af computerejerne i landet kun udskifter deres hardware yderst sjældent - og nødtvungent.
Hvis du vidste, hvor mange, der synes de også vil have et trådløst system, fordi det er smart. Prøv engang at læse i novice, hvor mange, der har problemer.
Jeg tror ikke du
er klar over hvor mange (især kvinder) der kører Win98 eller lignende på
ældgammel hardware - så længe de kan starte den op og bruge MSN og deres
Hotmail synes de det er glimrende. Den gruppe er nok ikke så synlig - men
de udgør en meget stor andel - og de kunne sagtens bruge Linux.
Brugere af Windows 98 aner ikke, hvordan de lægger en cd i og formaterer.
Tja, de køber den med Windows XP home præinstalleret, så det er reelt
kun at sætte delene sammen.
En stor del aner ikke, hvordan de skal slette Windows. Det er bl.a.
derfor den hurtigt bliver fyldt med virus og spyware. De får enten ikke
aktiveret den medfølgende 3 måneders gratis antivirus og får ikke
installeret antispyware.

Alt sammen helt korrekt - men er det et argument imod at Linux er brugbart for dem? Tværtimod vil jeg sige.
Nej, for de kan ikke finde ud af det!

Det er korrekt at nogle ting er vanskelige på Linux - især
X-konfiguration mener jeg personligt er for vanskeligt - pas på med at
købe et nyt grafikkort eller en ny skærm.
Så hvis du nu er nødt til at købe et nyt grafikkort eller skærm?

Tja, jeg skriver jo selv at det er et område hvor man kan få problemer - men det betyder jo ikke at Linux ikke er brugbart - enten må man få hjælp fra en der har forstand på det - ellers må man reinstallere sit system - det er windowsbrugerne jo alligevel vant til.
Hvor finder man hjælp, når man bor i Hjørring?
Hvordan reinstallerer man en et grafikkort? Prøv at læse novice igen!

Mange almindelige brugere aner simpelthen ikke, hvad irc er, eller
hvordan de anvender det. Nogle kan dog finde ind på SSLUGs sider og
finde frem til news.

De kan til gengæld nok finde et forum. Desuden er der efterhånden mange distributioner hvor en irc-klient er præinstalleret, opsat til at logge på en relevant kanal automatisk - og endda nogle gange med et ikon på skrivebordet.
Til Windows?

Jeg fastholder min overordnede pointe at Linux er parat til 90-95% af
desktopbrugerne.
Tja, det er du da velkommen til, men det er noget sludder! Du kan desværre ikke få en browser, der virker til banken!

Den største barriere er at det er sværere for folk at få hjælp til installation og evt. småproblemer. Ikke fordi installation og småproblemerne er værre til Linux end Windows - men fordi der er flere Windowskyndige ude i det ganske land.

Selvfølgelig må man også nævne manglende 3.parts software og
hardwareunderstøttelsen - som Erling Sjørlund er inde på - men det vil
trods alt berøre de færreste. Det kan dog gå hen og blive et problem for
Linux - frygter jeg - at der vist efterhånden sælges omtrent ligeså mange
bærbare som stationære. Da disse bærbare er fyldt med besynderligt eksotisk
hardware - og "designed for M$ Windows".

Jeg er ikke enig, men ville gerne være det!

Med venlig hilsen

Steen