Re: [FORENING] Nørdforening?

Martin Schlander wrote:
Peter Makholm wrote:

Når det gælder biler skal jeg have en lille praktisk bybil (som 90% af
befolkningen), men mine venner skal have en off-roader. Når det gælder
computere er det lige omvendt; de skal have en model der dækker 90% af
brugernes behov mens jeg skal have en off-roader. At tvinge linux ud
til masserne er som at mene at en Smart Fortwo bør have en Land
Rover-motor og firehjulstræk.

Elitært eller ej, så kan jeg ikke acceptere at du kalder Linux en offroader.

Linux dækker et meget, meget bredt spektrum af distributioner hvoraf nogle
er offroadere - nogle er endda nærmest rumfartøjer, så meget offroad er de
- men andre er enormt simple at anvende - og til de fleste opgaver mindst
ligeså brugervenlige som Windows.

Du er nu morsom du sidder faktisk og bekræfter Peter i det han mener(tror jeg).

Linux handler om valg, mange valg på samme måde som man vælge en speciel bil med specielt ekstraudstyr om det er en of-roader, rally-racer eller en autocamper er fuldstændig underordnet.

Rækkefølgen er følgende:

Hardware/Distro/Windowmanager/Inviroment/Applikationer
og der findes en Zillion kombinationer.

Desuden synes jeg også at du med din udtalelse udelukker, at Linux kan blive endnu mere brugervenlig i fremtiden - der er intet i Linux der teknisk set forhindrer udvikling af flere og bedre grafiske konfigurationsværktøjer - og udviklingen af disse vil på ingen måde begrænse eller hæmme "offroad-egenskaberne" i andre distributioner.

Nej men uanset hvor mange nemme løsninger du måtte lave er det i sidste instans op til nybegynderen at vælge, og den eneste reelle måd du kan gøre Linux ultimativt brugervelig er ved at fjerne nogen valg, og det sker ikke.

Husk på at Mac OS X i et eller andet omfang kører på FreeBSD (mener jeg det
er) - og det betragtes af mange som det mest brugervenlige operativsystem
overhovedet.

JA men der er heller ikke nogen valg der køber du hele pakken.

Poul-Erik Andreasen