Re: [FORENING] Nørdforening?

Martin Schlander wrote:
> Jeg synes det er betænkeligt at et bestyrelsesmedlem af SSLUG har den
> opfattelse at Linux hverken kan eller bør udbredes - og tilsyneladende
> aktivt vil arbejde for at undgå at Linux får en markedsandel større end 25%
> - det synspunkt synes jeg bør gentages i forbindelse med næste valg til
> bestyrelsen.

Nu kommer kanonerne vist frem.

Hvorfor dog være betænkelig?

Vi er mange, der mere eller mindre effektivt gør hvad vi kan for at gøre
Linux til et reelt alternativ for andre. Rent teknisk er der ingen
hindringer (som jeg ser det), men vi har hver for sig vor måde at
arbejde på. (Linux har ikke markedsandele, det har en udbredelse).

Mikkel (for nu at sprede salven lidt) har helt klart sagt i Sandkassen,
at han ikke synes, at det er sjovt at hjælpe begyndere med banale problemer.
Det betyder jo bare, at han har så meget bedre tid til at finde ud af en
masse mere avancerede ting, som han derefter kan hjælpe de ikke så helt
begyndere med, hvorefter de kan hjælpe de lidt mere blanke begyndere osv.

Der er ikke noget i vejen med, at der er folk - det være sig i
bestyrelsen eller ej - der melder ud, at de altså ikke synes, at det er
sjovt at være med til at udbrede Linux bare for at udbrede Linux. Både
Peter og Jacob har holdt nogle meget inspirerende hyggemøder rækkende
fra helt banale "kom igang" til rene specialiteter.
Hvis ikke vi der lærer af dem, tager over, hvad er så ideen i det hele?
Og når andre tager over, hvorfor skal de så ikke have lov til at sidde i
fred i elfenbenstårnet og tænke tanker, eller hvad de nu har lyst til.
Det foredrag Jacob hold på sidste hyggemøde om INN var en kollosal hjælp
for mig, men en begynder havde ikke fået meget ud af det. Gør det mødet
mindre værd, at det ikke drejede sig om at udbrede Linux? Jeg mener nej.

Jeg synes, at det er en utrolig styrke i SSLUG, at vi har hele spektret
som medlemmer. Når Bruno Pedersen sætter spørgsmål ved, om Linux er let
eller svært at gå til, så sætter det jo en masse overvejelser i gang, og
i den forbindelse mener jeg, at det er helt fint, at vi hører fra både
dig - "vi skal have udbredt Linux" - og Peter og Jacob - "vi bruger
Linux fordi det er det bedste for os". Andre kan måske bruge Linux fordi
det er gratis, fordi det et til at putte ind i en gammel madkasse eller
hvad der nu sker rundt i verden. Jeg betragter den frihed og
mangfoldighed som en styrke, ikke en svaghed.

> Der er utroligt mange gode grunde til at udbrede Linux mere - og det kan kun
> gøre glæden ved at bruge Linux større hvis flere bruger det, f.eks. i form
> af mere understøttet hardware, flere 3.partsprogrammer+spil, hjemmesider
> som virker i flere browsere, flere bugtestere, flere udviklere osv. - Linux
> lever af brugere.

Jamen det er brugere som Jacob og Peter, der kommer med de langhårede
løsninger, når man ellers prikker lidt til dem. Det er dem, der bringer
Linux frem.
Du har ret i, at der skal nogen til at rejse problemerne og måske også
foreslå løsninger, men hvor mange gange har du været inde i en
kildetekst og ændret på noget? Jeg har aldrig, og jeg har dog brugt
Linux i adskillige år.
Der findes understøttet hardware til alle områder, men det er da klart,
at hvis der var flere brugere, ville der sikkert også være et større
udvalg af understøttet hardware. Men er det et mål i sig selv, at man
skal kunne købe en hvilken som helst stump, og så skal den bare virke?
Jeg har en skuffe fuld af (engang) avanceret hardware, som ikke
understøttes af XP. Jeg har også harwdare som engang blev købt, fordi
det var understøttet af Linux, og det er det stadig!

> Desuden vil mere Linux betyde mindre Microsoft hvilket i sig selv vil gøre
> verden til et bedre sted.
Det er efter min mening ikke Microsoft der er fjenden, det er de lukkede
standarder de vil trække ned over hovedet på os.

> At folk ikke ønsker at bruge egen tid og kræfter på at udbrede Linux kan
> respekteres - men at et bestyrelsesmedlem ser udbredelse som noget der bør
> undgås chokerer mig.

Jeg kan ikke rigtigt følge dig her. Skal en bestyrels kun bestå af
medlemmer, der brænder for kampen mod MS og er enige i et og alt?
Jeg synes, at det er vigtigt at bestyrelsen ikke er ensidig, og enig i
alle spørgsmål.
Det giver ikke mig nogle problemer, at Peter ikke rigtigt kan se ideen i
at få udbredt Linux til så mange som muligt - han kæmper jo ikke mod
nogen af de, der har det mål, vælger bare friheden til ikke selv at
deltage i den kamp.