Re: [FORENING] Nørdforening?

Jacob Sparre Andersen wrote:

>  1) Det er Linux jo allerede.  Hvis du bestiller en maskine
>     med Linux installeret og sat op, så kører det mig
>     bekendt helt uden problemer.

Jo, men det er ikke helt nemt at bestille en maskine med Linux. Jeg er fx nok
een af meget få SSLUG-medlemmer, der ejer en bærbar, der kom med Linux.

Det er een af grundende til at Peters egoismeargument ikke holder. Selv hvis
jeg var 100% egoist, ville jeg være interesseret i en større udbredelse af
Linux. Det ville blive nemmere og billigere at købe en computer med Linux,
endnu mere hardware ville være understøttet, TV2 ville sørge for at deres
hjemmeside virkede med Linux, osv.

>  2) Hvis alle og enhver begynder at bruge Linux, så
>     risikerer vi jo at der kommer uanede mængder af
>     uadministrerede linux-systemer på nettet.  Hvilken
>     interesse har vi i det?  Vil det ikke bare gøre Linux
>     til et interessant mål for crackere?

Jeg kan af mine logfiler se at linux-systemer allerede er et interessant mål
for hackere.

Uadministrede Linux-systemer kan fungere glimrede og er stadig sikrere end de
fleste maskiner på nettet er nu. Hvis andres maskiner på nettet bliver mere
sikre, så får jeg mindre spam og færre mail-vira tilsendt.

> Alt i alt mener jeg at det vil være en dårlig idé at gøre administration
> af linux-systemer tilgængelig for »masserne«. Dertil kommer at jeg ikke
> vil køre et styresystem som over 25% af alle netforbundne maskiner kører.

Det vil jeg ikke være bange for. Jeg har ret stor tillid til mine Linuxmaskiner.

--
Niels