Re: [FORENING] Nørdforening?

Steen Jensen wrote:
> Sikke dog en omgang sludder. Hvem tror du køber alle computertilbuddene
> i supermarkederne?

Jeg går ud fra du dermed mener komplette systemer. Det jeg tænkte på var
udskiftning af enkeltkomponenter. At udskifte et helt system er vel ikke
mere besværligt med Linux end med Windows.

Jeg vil desuden fastholde at størstedelen af computerejerne i landet kun
udskifter deres hardware yderst sjældent - og nødtvungent. Jeg tror ikke du
er klar over hvor mange (især kvinder) der kører Win98 eller lignende på
ældgammel hardware - så længe de kan starte den op og bruge MSN og deres
Hotmail synes de det er glimrende. Den gruppe er nok ikke så synlig - men
de udgør en meget stor andel - og de kunne sagtens bruge Linux.

> Tja, de køber den med Windows XP home præinstalleret, så det er reelt
> kun at sætte delene sammen.
> En stor del aner ikke, hvordan de skal slette Windows. Det er bl.a.
> derfor den hurtigt bliver fyldt med virus og spyware. De får enten ikke
> aktiveret den medfølgende 3 måneders gratis antivirus og får ikke
> installeret antispyware.

Alt sammen helt korrekt - men er det et argument imod at Linux er brugbart
for dem? Tværtimod vil jeg sige.

> Så hvis du nu er nødt til at købe et nyt grafikkort eller skærm?

Tja, jeg skriver jo selv at det er et område hvor man kan få problemer - men
det betyder jo ikke at Linux ikke er brugbart - enten må man få hjælp fra
en der har forstand på det - ellers må man reinstallere sit system - det er
windowsbrugerne jo alligevel vant til.

> Mange almindelige brugere aner simpelthen ikke, hvad irc er, eller
> hvordan de anvender det. Nogle kan dog finde ind på SSLUGs sider og
> finde frem til news.

De kan til gengæld nok finde et forum. Desuden er der efterhånden mange
distributioner hvor en irc-klient er præinstalleret, opsat til at logge på
en relevant kanal automatisk - og endda nogle gange med et ikon på
skrivebordet.

Jeg fastholder min overordnede pointe at Linux er parat til 90-95% af
desktopbrugerne.

Den største barriere er at det er sværere for folk at få hjælp til
installation og evt. småproblemer. Ikke fordi installation og
småproblemerne er værre til Linux end Windows - men fordi der er flere
Windowskyndige ude i det ganske land.

Selvfølgelig må man også nævne manglende 3.parts software og
hardwareunderstøttelsen - som Erling Sjørlund er inde på - men det vil
trods alt berøre de færreste. Det kan dog gå hen og blive et problem for
Linux - frygter jeg - at der vist efterhånden sælges omtrent ligeså mange
bærbare som stationære. Da disse bærbare er fyldt med besynderligt eksotisk
hardware - og "designed for M$ Windows".