Re: [FORENING] Nørdforening?

Bruno Pedersen wrote:
> Undskyld provokationen i overskriften...
Jeg tror ikke, at du kan fornærme nogen SSLUGger med det ord.

> det er stadig ikke for "almindelige PC brugere".
Man er nødt til at sørge for at få understøttet hardware inden man
begynder. Hvis man kommer over det ene problem, så er det efter min
mening mindst lige så let at gå til Linux som til Windows for en ny bruger.
Kravene til hardware for en hjemme-server er typisk meget mindre. Derfor
kan man bruge ældre maskiner til det, og få en tip top server op at køre.

 Hvis jeg skal købe en bil,
> forventer jeg ikke at jeg skal bruge det meste af min fritid i garagen med
> den.
Det er et meget godt billede du giver her.
Når du køber bil, køber du jo ikke en lastbil for at køre til bageren,
eller en lille personbil for at hente brænde hjem fra skoven. Du
analyserer dit behov, og køber en bil, der passer til det.
Det gælder også for computere.
Den maskine, der blev lavet inden XP så dagens lys kan ofte ikke bruges
til XP, fordi dens hardware ikke er understøttet. På det punkt er der
ingen forskel på styresystemerne, selv om MS gerne vil give det billede.
Når/hvis de får DRM udbredt vokser problemet voldsomt. Nye MS programmer
vil ikke eller kun i begrænset omfang kunne bruges på dagens hardware.

> Jeg synes at det er fint at der er mange som dyrker Linux's mysterier sammen
> i foreningen, men hvad med at arbejde på også at gøre Linux til et
> "Tænd-Og-Kør-Uden-Problemer-System".
Det er det allerede. Prøv med fx. OpenSuSE som er målrettet til
desktoppen, og har en særdeles omfattende hardwaregenkendelse.

Men du har ret i, at det er de færreste, der stiller sig tilfreds med
den løsning, der kommer ud af skiven, især når de opdager, hvor let
livet kan gøres hvis man sætter sig lidt ind i tingene.

Med Linux er det ikke let tilgængeligt men muligt at komme til at lave
om på tingene, med Windows er det let at vælge mellem de ting systemet
kan, men stort set umuligt at vælge det man selv foretrækker. Prøv fx.
at sætte flere skriveborde op - uha uha.

> Hvis ikke det sker, vinder vi aldrig...
"Vi" har allerede vundet - jeg bruger Linux på desktoppen, på trods af
at jeg lever af at lave et Windows-program. Windows kører så bare på et
af skrivebordene under vmware.
Jeg tror, at det gør en stor forskel på betydningen af orden "sejr", om
man har en økonomisk interesse i vækst og udbredelse, eller om man
ganske enkelt bare selv vil have et godt og driftssikkert styresystem,
og gerne vil hjælpe andre med at få det samme - hvis de altså er
interesserede i det.
På det personlige plan nyder jeg altså, at familie og venner betragter
mig som en Linux-nørd. Det er utroligt så mange Windows-problemer de
godt ved, at jeg ikke har forstand på at løse.

> Selv når man læser i "Novice-tråden", ser man ofte indforstået Linuxtale.
De besvarelser A får fra B skal kunne forstås af A, men hvis C læser
med, og ikke forstår det B skriver, står det ham frit for at følge op
med uddybende spørgsmål - det bliver accepteret af alle og i alle
nyhedsgrupperne.
Du skriver nok i virkeligheden om et problem med news. Det er en kultur,
 som man skal vænne sig lidt til, men som så til gengæld - efter min
mening - ikke er overgået af nogen anden nok så fin og nydelig grafisk
løsning.

> Jeg kender ingen med og uden IT-indsigt som vil kunne forstå ret meget af
> det.
Her er det så at næste led træder ind - kom dog til møde i Sandkassen i
Roskilde eller Magisterforeningen i Kbh. og stil alle dine "fjollede"
spørgsmål.
Få den hjælp du behøver, og lær det, der skal til. Du skal ikke regne
med, at nogen gider gøre alting for dig, men går du i stå, vil der som
regel være en, der kan hjælpe dig over det uforståelige. Sådan er det i
Roskilde, og jeg gætter på, at det samme er tilfældet i Magisterforeningen.
Men tag ikke fejl, det er ikke gratis at deltage. Før du ved af det, er
det dig, der ved mere end en anden, og dig, der forventes at bidrage med
din viden uden at få en krone for det.

> Jeg ved at det er nok dem der laver distributionerne, man skal have fat i,
> men det burde efter min mening være en forening som SSLUG der arbejdede i
> den retning, for at få udbredt Linux så meget som muligt.
Det gør vi jo sådan set også mere eller mindre alle sammen. Det er længe
siden nogen bandede, og sagde, at nu lagde han altså W2003 på serveren,
for Linux er vel nok noget ...
Men vi gør det ikke for at maksimere vores indtjening, vi gør det fordi
vi er så gode og rare (knib øjnene lidt sammen, hvis glorien blænder :-)