Re: [enterprise] maskindokumentation

Den Tue, 07 Jul 2009 13:54:46 +0200 skrev Bo Christensen:
> jeg leder efter noget gratis software til at opbevare min ip-adresser,
> og maskiner i,
> gerne med noget incident handling/logning, og søgning i tidligere fejl,
> måske også change management (uden at ITIL skal nævnes...). Noget der
> understøtter forskellige brugere med forskellige rettigheder i systemet
> er også på ønskesedlen.

Sådan noget som IP-numre har man i DNS'en, så det skal efter min mening
ikke opbevares andetsteds. Og man har selvfølgelig PTR-records der gør at
man kan slå maskiners navne op ud fra IP-numre. Hvis man gerne vil have
en offline liste over navne+adresser, kan man scripte sig ud af det, fx i
form af en månedlig automatisk udskrift.

Derudover er et veludbygget monitoreringssystem efter min mening
udgangspunkt for god dokumentation: Hvis der kører noget vigtigt på en
maskine, skal det naturligvis overvåges, og dette giver i sig selv en art
dokumentation. Det gode ved at lade dette være bærende er, at man tvinges
til at holde det up-to-date -- ellers får man falske alarmer.

I Nagios (ét blandt mange mange monitoreringssystemer) kan man udnytte
Acknowledgement og Host/Service Comments faciliteterne til en art
incident-logning. Og man kan link'e fra hosts/services ud til eksterne
dokumentationssystemer, fx til en wiki; jeg taler her om "notes_url"
konfigurationen, som kan i øvrigt kan bruges i en host template, fx som:

notes_url http://wiki/?id=it:drift:servernoter:$HOSTNAME$

Nagios' brugersystem er ret ufleksibelt, men godt nok til mindre og
mellemstore organisationer, efter min mening.

Hvis det ikke var fordi, vi er så glade for Nagios, ville jeg kigge på
Zenoss, der er et monitoreringssytem som angivelig indeholder en CMDB.
Jeg synes dog, at Zenoss' arkitektur lyder "smelly": Den bruger både en
SQL-database og en Zope database til at opbevare konfiguration. Men måske
den virker helt fint og robust alligevel. Mon her er nogen med Zenoss-
erfaringer som kan byde ind?

--
Regards,
Troels Arvin <sslug@sslug>

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2009-08-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]