Maskiner med 128 GB RAM - erfaringer

Hej sslug-enterprise

Vi købte oktober for første gang en server med 128 GB RAM (24 cores - 4
x 6-core).

Det største vi har haft før er 32 GB RAM, og det er tilsyneladende lidt
af et spring.

Hvis der er nogen der kan bidrage med noget reel viden, erfaringer,
eller links til seriøse artikler omkring hvad man skal tage højde for
med sådan en maskine, vil jeg gerne have noget input.

Den kører Debian etch, og vi startede med default kernen, en noget
gammel 2.6.18 efterhånden.

Da folk kom i gang med at bruge den fik vi I/O performance problemer, og
den crashede også med en I/O fejl et par gange.  Først troede jeg det
havde noget med disksystemet eller filsystemet at gøre, men jeg endte
med at konkludere at det var flush af RAM der tilsyneladende "hængte"
systemet i intervaller, og det hjalp også en del at skrue på parametrene
/proc/sys/vm/dirty_background_ratio og /proc/sys/vm/dirty_expire_centisecs.

Tilsyneladende flushes dirty RAM når en vis procent-del af RAM er dirty,
og 10% af RAM'en har en lidt anden betydning med 128 GB RAM end med
f.eks. 4 eller 8 GB. Det er det jeg kan stille på med
dirty_background_ratio, og den har jeg sat ned fra 10 til 2.

dirty_expire_centisecs kan ændre på hvor gamle sider skal være før
pdflush skriver dem ud, og den har jeg sat lidt op, fra 3000 til 4000.

Det var et quick fix, som hjalp en del, men ikke helt afhjalp problemet,
den virkede stadig lidt tung af og til. Og de værdier jeg har valgt er
lidt et skud.

Vi prøvede naturligvis en nyere kerne ved først kommende lejlighed, med
en hjemmebygget 2.6.28 hvór jeg enablede en masse ting der så spændende
ud, og disablede alt hvad vi ikke skulle bruge (og lidt vi egentlig
skulle bruge - DVD-drevet, ups *G*), og det hjalp endnu mere, men jeg
kører stadig med de ændrede vm parametre.

Men er det en god idé? Eller er der i virkeligheden en måde at fortælle
kernen på at den har meget RAM, så den selv gør det på en mere fornuftig
måde?

Det skal nævnes at vi ikke bruger maskinen til virtualisering som mange
andre nok ville bruge den type maskine til, vi bruger den til number
crushing på nogle store datasæt. Dvs. vi kan nemt komme ud for at èn
process bruger størstedelen af RAM'en en gang imellem.

De gamle tommelfingerregler for swap holder heller ikke rigtig mere.

Jeg fandt en diskussion om det på nettet:

http://www.cyberciti.biz/tips/linux-swap-space.html

Det er på den ene side ikke meningen den skal swappe. På den anden side
så er der ikke noget der hedder "RAM nok" for os, ... swappen har været
i brug, og de 8 GB jeg har givet den virker som for lidt. Så nu prøver
jeg nok med 16 når jeg får lejlighed til at lave den om.

Anyone?

Med venlig hilsen / Best regards
--
Hanne Munkholm                      Email: sslug@sslug
Systemadministrator                 Tlf: +45 35 32 13 49

Bioinformatik-centret
Københavns Biocenter, Biologisk Institut
Ole Maaløes Vej 5, 2200 København N

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2009-05-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]