Re: [enterprise] Maskiner med 128 GB RAM - erfaringer

Hanne Munkholm wrote:
On Mon, 20 Apr 2009, Donald Axel wrote:

Undskyld, den har fået flere diske:
Disksystemet er små 4TB RAID som bruges til spejling,
ca. 2TB file-space. Den har kørt i knap et år nu.

Vores disksystem er 6 TB. Er der nogen der har best practises for
hvornår man bør køre RAID 6? Opnår man ikke det samme med RAID 5 med
hotswap, bare uden performance tab? Næste gang er det 15 x 1TB SATA
diske vi køber.

Med venlig hilsen / Best regards
--
Hanne Munkholm                      Email: sslug@sslug
Systemadministrator                 Tlf: +45 35 32 13 49

Bioinformatik-centret
Københavns Biocenter, Biologisk Institut
Ole Maaløes Vej 5, 2200 København N

Hej Hanne

Jeg er ikke raid ekspert med igennem årene har jeg rodet med lidt af hvert og hvis niveau i mailen er forkert så bare ignorer det.

I vores san vil producenten helst ikke havde mere end 15 diske i et raid5, så pt. har vi 4 raids bestående af 3x15 og 1x8 diske med en spare disk i hvert raid. Risikoen ved at lave dem større på raid5 er sandsynligeheden for dobbel disk fejl (og det har jeg prøvet et par gange på nogle ældre raids, bugger) dvs. at imens en disk er fejlet og er ved at blivet gendannet på spare disken så fejler der endnu en disk, det kan raid5 ikke håndtere men det kan raid6 da det blot er raid5 med en ekstra parites disk.

Derfor så er der et par ting du skal se på
* antallet af diske i raidet og kvalitene af disse diske, dvs, mean time to fail. * Størrelsen af dine diske, da det har betydning for hvor hurtigt at data er overført til spare disken og raidet ikke længre køre degrede mode og du igen kan tåle af tabe en disk. * Hvor vigtige er dine data, er det okay at du bruger et par dage på at restore dem (husk at 10 MB/s = 36 GB/t, restore med 30MB/s af 1TB er ca. 9,30 time, jeres backup system er selvfølige hurtiger men blot en advarsel om aldrig at glemme at det tager tid).

I vores san har vi en raidgruppe på 15x1TB i raid5 med en sparedisk og det er sat op af san producenten så jeg føler mig ikke nervøs for dobbel diskfejl. Så hvis det ikke er en gamle og dårlige raid kontoller der ikke har særlige meget hastighed så skulle det ikke være et problem, og du skriv nyt raid så dette er næppe tilfældet.

Medhensyn til hastighed så er et raid10 hurtiger end raid5 da det er spejlet og stripet, samt det giver beskyttelse imod dobbel diskefejl hvilket raid0+1 ikke gør.

Teorien omkring raid typer http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

En hurtige google på raid10 og raid5 gav en masse hastighedsmålinger.
Det er igen en afvejning af hvormeget bedre hastigenden skal være for at retfærdigøre en halvering af diskpladsen.

Jeg har i igennem flere år kørt med et SATA raid10 raid med reiserfs til vores mailsystem og selv om det var toppen for 5 år siden så kan en af vores nye raids SATA raids i raid5 og det halve antal diske løbe rundt om det i små cirkler, så der sker også den del på disk/raid kontroller området.

Nu har jeg være så lang tid om at skrive det så jeg kan se at dere allereder er svaret et par gang, men det går nok :)

Mvh Finn

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2009-05-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]