Hvad er jeres erfaringer med puppet eller ligene systemer

Jeg har kigget rundt på forskellige config management systemer og har fået
en lille puppet test op og køre.

Har I nogle erfaringer med puppet, lcfg eller cfengine og er der nogle
faldgruber som det er godt kende til inden jeg prøver med rigtige server.

Kort om hvad jeg regner med at bruge det til.
Idag køre vi en del server virtualiseret under xen og vmware så de har
allerede et standard image og vi prøvet så vidt det er muligt at følge de
retningslinjer der er fra debian med hensyn til konfiguration og pladsering
af tingene. Men der er efterhånden tilpas mange server til at det begynder
at blive besværligt og her snakker vi om knap 90 server.

Der er 2 ting som er særlige interressante at få løst ved hjælp af puppet.

1) Sikkerehedsopdateringer, idag så bruger jeg et hjemmelavet perl script og
ssh/kerberos magi, men det funger ikke når debconf startet ncurses for at
sprøge om du vil reload 5 services eller du bør reboot efter at havde
opgradet den nuværende kerne. Jeg kan godt scripte det til at lade være med
at komme med ncurses men beskederne er relevante da der skal gøres noget
efter opdateringen er afsluttet.
Puppet kan selv installer pakker men er det også muligt at få den til
håndtere sikkerheds opgraderinger.

2) Rulle services ud på en server, ala. installer apache med php og oracle
support samt lav de relevante konfigurationer. Det burde være lige ud af
landevejen.

Hvis du har nogle ting/holdninger omkring config mangement så vil jeg gerne
høre dem :)

Mvh Finn Dorph-Petersen

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2009-05-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]