RE: [enterprise] Maskiner med 128 GB RAM - erfaringer

On Tue, 21 Apr 2009, Henrik A. Neiiendam (Aegis Media Nordic) wrote:

<snip>

Pt. køre jeg SANs med følgende RAID konfiguration:

SAN1: 2 x RAID5 m/ 7 x 500GB Disk + 2 hotspare (delt mellem de 2 RAIDs)
SAN2: 1 x RAID50 m/ 12 x 500GB + 2 hotspare
SAN3: 1 x RAID50 m/ 14 x 1TB + 2 hotspare
SAN4: 4 x RAID6 m/ 10 x 1TB + 2 hotspare (delt mellem de 4 RAIDs)

Tak til Henrik og Finn.

Og jeg er selv ude om de forklaringer jeg får når jeg spørger på den
måde. I virkeligheden mener jeg jo: Det er et trade off, men hvor trækker
man i praksis grænsen, og det er så ved 6-7 stykker.

Jeg kører RAID6 på min 6TB partition (8 1TB diske) og har haft lidt
svært ved at forklare mine forskere hvorfor det skulle være nødvendigt.
Og det er så også lige på grænsen. Tænker på om det har negativ
indflydelse på min performance. Jeg vil kigge på det program Finn
nævnte.  Mine forskere vil som regel have mest muligt disk for pengene,
ikke hurtigst mulig disk, så RAID10 er ikke relevant til de store
disksystemer. Men disk performance må selvfølgelig ikke blivre så ringe
at systemet er ubrugeligt.

Præcis hvor på sandsynlighedskurven går grænsen for det acceptable? Det
er slf. ens egen beslutning men som sagt, best practises. Og det er så
det jeg har fået fra Finn og Henrik.

Hvor går den øvre grænse for RAID6? Hvor mange 1TB diske? Og når
diskstørrelsen vokser?

Hvor finder jeg ud af hvad mean time between failure på mine diske er?

Sorry hvis jeg spørger for meget. Men jeg savner lidt at have kolleger
af og til. Det er så fedt at få nogle svar ;)

Med venlig hilsen / Best regards
--
Hanne Munkholm                      Email: sslug@sslug
Systemadministrator                 Tlf: +45 35 32 13 49

Bioinformatik-centret
Københavns Biocenter, Biologisk Institut
Ole Maaløes Vej 5, 2200 København N

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2009-05-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]