Re: [enterprise] Maskiner med 128 GB RAM - erfaringer

On Sat, 18 Apr 2009 11:55:00 +0000 (UTC)
Troels Arvin <sslug@sslug> wrote:

> Det er muligt, at nogle vil opfatte det som lidt kætterisk,
> men jeg vil faktisk mene, at en situation som denne er en
> oplagt case for at bruge en af de "formelt" understøttede
> "enterprise"-Linux-distributioner. Dels fordi de må forventes
> at blive testet grundigt netop med store systemer (som det
> kræver kapital at have nok af til grundige tests). Og dels
> fordi at man dér kan være heldig at sagen bliver eskaleret til
> nogle af de folk som rent faktisk sidder med spidskompetencer
> inden for netop den kode, som er i spil.

RUC Datalogi har en 128 GB, 4x4 Intel Xeon maskine købt til
forskning i sprog og sprog-domæner. Dertil bruges en Oracle
database. Disksystemet er 2TB RAID som bruges til spejling,
derfor 1TB disk-space. Den har kørt i knap et år nu.

RAID'et er et trediparts-produkt (jeg har ikke lige anmeldelsen
ved hånden) og RAID'et krævede en RedHat opsætning af fil/libs
og jeg har derfor installeret Scientific Linux - 5.x.

Jeg kan kun sige at vi ikke har haft problemer med IO -- MEN
maskinen er heller ikke belastet i nogen væsentlig grad. Den
klarer alt, hvad den tidligere maskine kunne overkomme uden
at man kan måle noget.

Vi har oplevet underlige reaktioner på IO i store mængder på
vores "gamle" 32 GB maskine, der somme tider kunne beslutte sig
til at flushe memory og derved "overanstrengte" systemet så man
fik lange ventetider, gerne 4 - 15 sekunder, hvorefter alt var
hurtigt igen. IO over netkortet blev også blokeret. En nærmere
undersøgelse kan ikke betale sig lige nu.

Med den "nye" har der ikke været nogen problemer af denne art.
Jeg lod den køre initielle memorytests ved boot i starten.

Jeg er ikke gift hverken med Debian eller Scientific Linux.
De har hver især har deres styrke og svagheder.

cpuinfo om den ene af 4x4 Intel:

vendor_id       : GenuineIntel
cpu family      : 6
model           : 15
model name      : Intel(R) Xeon(R) CPU           X7350  @ 2.93GHz
stepping        : 11
cpu MHz         : 2925.873
cache size      : 4096 KB
 [...]
cpuid level     : 10
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm syscall nx lm constant_tsc pni monitor ds_cpl vmx est tm2 cx16 xtpr lahf_lm

2.6.18-53.1.4.el5 #1 SMP Thu Nov 29 12:18:58 EST 2007 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

--
Donald Axel <sslug@sslug>

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2009-05-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]