Re: [BOG] Ny bog til FTAV :-))

Torkil Zachariassen skrivaði:
> En eller anden skrev

> For det første mener jeg at materialet kunne indgå i
> "Linux - Friheden til at vælge kontorprogrammer".

Det kunne det måske godt, men jeg mener at materialet er så
omfangsrigt (92 sider i vores standardformat) at det giver
mest mening at lade det være en selvstændig bog.  Ligesom
c-, java- og pythonbøgerne er selvstændige bøger og ikke
bare en del af programmeringsbogen.

> Men, dersom man mener at det bør være en bog for sig selv, så mener jeg
> efter at have læst indholdsfortegnelsen, og kun denne, at
>   "Linux - Friheden til at vælge tekstbehandler"
> eller
>   "Linux - Friheden til at vælge Open Office"
> eller
>   "Linux - Friheden til at vælge kontorpakke"
> kunne være en passende titel.

Nu har jeg også læst lidt af indholdet mens jeg arbejdede
med at konvertere bogen til Docbook-format, så jeg vil sige
at den mest præcise titel lige nu nok ville være »Microsoft
Windows - Friheden til at vælge OpenOffice.org/Writer«.
Men det windowsspecifikke er trods alt begrænset til et
afsnit om hvordan udklipsholderen i MS Windows fungerer
sammen med OOo og jeg regner med at vi snart har et
tilsvarende afsnit til X og MacOS X.

> Men, OSS er ikke kun Linux, og i fremtiden vil OSS også
> omfatte alle andre OS, så for de der har det nødvendige
> mod til at flytte sine standpunkter, vil et af følgende:
>
>   "Friheden til at vælge Open Office"
[...]
> måske også være brugbare.

De er helt klart mere passende for den bog.  Og man kunne
nok også godt stryge »Linux« i titlen på unixbogen.  Men det
er en større redaktionel beslutning, hvis vi vælger at brede
vores arbejdsområde fra at handle om Linux til også at
handle om Open Source-programmel til andre platforme.

> IMHO, Linux har ikke patent på frihed,

Nej.  Men nu er det altså linuxfolk der skriver linuxbøger.

> så "Linux" bør udgå fra FTAV titlen "Linux - Friheden
> ...", og man bør gå tilbage til fokus på frihed: "Friheden
> til at vælge XXX".
>
> Personligt kunne jeg ønske mig en "Friheden til at vælge
> Linux".

Det kunne vi da godt kalde en af bøgerne?  Men hvilken?  Og
skal vi så ud og købe et nyt domæne igen?

Hvad skal vi så kalde bøgerne?  Et uigennemtænkt forslag:

 + »Friheden til at installere Linux«
 + »Friheden til at vælge Open Source-styresystem«
 + »Friheden til at bruge GNU/Unix«
 + »Friheden til at vælge grafisk brugergrænseflade«
 + »Friheden til at vælge Open Source-programmer«
 + »Friheden til at vælge kontorprogrammer«
 + »Friheden til at programmere« (men det er
   GNU/Unix-specifikt)
 + »Friheden til at programmere i C« (igen
   GNU/Unix-specifikt)
 + »Friheden til at programmere i Java«
 + »Friheden til at programmere i Python«
 + »Friheden til sikkerhed på internettet« (men
   Linux-specifikt)
 + »Friheden til egen webserver« (vist kun med Apache)
 + »Friheden til at skrive dokumentation« (vist kun i
   Docbook, HTML og LaTeX)
 + »Friheden til at vælge OpenOffice.org/Writer«
 + »Friheden til at vælge« (alle bøgerne samlet i én pakke)

Jeg er meget ked af at fjerne »Linux« foran titlerne på de
linuxspecifikke bøger.

Og så burde jeg nok skrive lidt om AWS til »Linux - Friheden
til egen webserver«, så det ikke kun er Apache der er omtalt
der.

Jacob
--
Rent-a-Minion Inc. Because good help is so hard to find.